Partner serwisu
Biznes i przemysł

Ruszył pierwszy w Polsce program rozwoju bezzałogowych samolotów cargo

Dalej Wstecz
Autor:

MBF Group

Data publikacji:
14-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MBF Group

Podziel się ze znajomymi:

Spółka MBF Group S.A., notowana na rynku NewConnect, poinformowała o rozpoczęciu realizacji strategicznego projektu MALLARD – pierwszego w Polsce programu rozwoju bezzałogowych samolotów cargo przeznaczonych do zastosowań cywilnych i komercyjnych. Projekt jest drugim filarem Konsorcjum MBF Group – Squadron – Polskie Lobby Przemysłowe, zawartego 4 września 2025 roku.

MALLARD to zaawansowany system towarowych bezzałogowych statków powietrznych (Cargo UAV), który przeszedł już z fazy koncepcyjnej do etapu praktycznych testów i walidacji technicznej. Celem przedsięwzięcia jest opracowanie i wdrożenie pełnego modelu regularnego transportu towarów z użyciem dronów lotniczych, umożliwiającego redukcję kosztów, skrócenie czasu dostaw i zwiększenie bezpieczeństwa operacji logistycznych.

Projekt obejmuje trzy ściśle powiązane elementy rozwoju:
  • „Mały Mallard” – gotowy model bezzałogowego samolotu o ładowności do 300 kg, który rozpoczął fazę testowych lotów operacyjnych i badawczych. Jednostka umożliwia analizę efektywności ekonomicznej i technicznej transportu bezzałogowego oraz opracowanie modeli kosztowych i procedur logistycznych dla przyszłych operacji komercyjnych.
  • Metodykę dostaw UAV – opracowanie systemu organizacji i zarządzania lotami na średnich dystansach, integrującego centra logistyczne UAV i procedury bezpieczeństwa.
  • „Dużego Mallarda” – docelowy projekt samolotu cargo o ładowności do 1 tony i zasięgu do 3 000 km, który stanie się platformą do seryjnej produkcji i komercjalizacji w latach 2027–2030.
Według informacji przekazanych przez spółkę Squadron Sp. z o.o., odpowiedzialną za stronę techniczną projektu, system MALLARD jest już gotowy do pierwszych lotów badawczo-przeliczeniowych, które pozwolą na ocenę stabilności w locie, wydajności energetycznej i niezawodności w różnych warunkach środowiskowych. Z kolei Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego koordynuje aspekt merytoryczny projektu i integrację z koncepcją Centralnego Okręgu Przemysłowego 2 (COP2).

MBF Group S.A., jako lider Konsorcjum, planuje w najbliższym czasie zaprosić do współpracy partnerów z branży logistycznej, spedycyjnej, kurierskiej, przemysłowej i energetycznej, a także operatorów centrów magazynowych, przedsiębiorstwa e-commerce i fundusze inwestycyjne zainteresowane udziałem w rozwoju nowych technologii transportowych.

– MALLARD to przełomowy krok w kierunku automatyzacji transportu towarowego. Wprowadzamy na rynek rozwiązanie, które łączy innowację, ekonomię i bezpieczeństwo. Polska ma szansę stać się jednym z pierwszych krajów w Europie, które wdrożą regularny transport cargo z użyciem dronów – powiedział Janusz Czarnecki, Prezes Zarządu MBF Group S.A.

Szacunkowy koszt realizacji projektu do etapu pełnoskalowego prototypu wynosi ok. 12 mln EUR. Część prac finansowana jest już ze środków własnych członków Konsorcjum.

W opinii Zarządu MBF Group S.A. projekt MALLARD odpowiada na globalne trendy automatyzacji, digitalizacji i dekarbonizacji transportu, a jego wdrożenie może znacząco zwiększyć przychody spółki i wzmocnić jej pozycję na rynku nowych technologii bezzałogowych.

Dodatkowe informacje o projekcie znajdują się na stronie MBF Group.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Cargo Nankin – Warszawa także zimą. Wciąż B747F

Biznes i przemysł

Cargo Nankin – Warszawa także zimą. Wciąż B747F

Mateusz Kieruzal 10 października 2025

Suparna z rejsami cargo B747 w Warszawie. Znamy rozkład lotów

Pasażer i linie lotnicze

Tallin: Nowe centrum logistyczne FedEx na lotnisku (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Cargo Nankin – Warszawa także zimą. Wciąż B747F

Biznes i przemysł

Cargo Nankin – Warszawa także zimą. Wciąż B747F

Mateusz Kieruzal 10 października 2025

DHL Express kontynuuje wysyłki do USA

Biznes i przemysł

DHL Express kontynuuje wysyłki do USA

DHL Express 26 sierpnia 2025

Lotnisko Chopina z cargo z Chin. Sichuan Airlines także w lecie

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Cargo Nankin – Warszawa także zimą. Wciąż B747F

Biznes i przemysł

Cargo Nankin – Warszawa także zimą. Wciąż B747F

Mateusz Kieruzal 10 października 2025

Suparna z rejsami cargo B747 w Warszawie. Znamy rozkład lotów

Pasażer i linie lotnicze

Tallin: Nowe centrum logistyczne FedEx na lotnisku (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Cargo Nankin – Warszawa także zimą. Wciąż B747F

Biznes i przemysł

Cargo Nankin – Warszawa także zimą. Wciąż B747F

Mateusz Kieruzal 10 października 2025

DHL Express kontynuuje wysyłki do USA

Biznes i przemysł

DHL Express kontynuuje wysyłki do USA

DHL Express 26 sierpnia 2025

Lotnisko Chopina z cargo z Chin. Sichuan Airlines także w lecie

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij